dinsdag 27 november 2012

natuurlijk....

Hallo Els,

je zet me iedere keer weer stevig aan het denken en associëren, zowel met je foto's als met de begeleidende woorden....heerlijk!

je paarse bloemen vind ik prachtig, vooral door de subtiele nuances in kleur en het mooie contrast met de groene bladeren. ook de ovale, geschulpte vormen zijn een lust voor het oog.
over de kaars ben ik veel enthousiaster dan jij. ik heb geen hekel aan de kleur, en vind hem in deze foto zelfs heel erg mooi. dat komt vooral door de compositie. het licht van de vlam creëert een prachtige omlijsting voor het paars, en toont hele subtiele nuances in de kleur: fluorescerend, bijna doorschijnend in het midden en steeds donkerder naar de randen en als klap op de vuurpijl een ijle zachtpaarse reflectie dansend boven de vlam.... 
ook het licht-en-schaduwspel in de gordijnen, een prachtige reflectie van de vlam in het glas, vind ik geweldig mooi! en dan die fles koffiemelk als een soort toeschouwer in de coulissen.... super!
het enige dat me een beetje afleidt is dat de kaars scheef staat. ik kan me zo voorstellen dat je dat zelf niet opmerkt als het beeld (de kleur) je niet aanspreekt :-()

je vraagt of er een kleur is waar ik een hekel aan heb. daar moest ik lang over nadenken maar ik heb uiteindelijk wel een antwoord. ik word namelijk erg misselijk van deze kleur (ik wil hem niet eens op dit blog hebben lol!). ze noemen het cyaan. ik ervaar het als een ziekelijk soort blauwgroen dat volgens mij in de natuur nauwelijks voorkomt. misschien heb ik er daarom wel een hekel aan...:-()

hierop door mijmerend kwam ik uit bij de tegenstelling: natuurlijk - kunstmatig en verwante 'paren' zoals: echt - vals of: authentiek - namaak. wat voor rol spelen dit soort kwalificaties eigenlijk bij mijn waardering van een bepaald beeld....?


gisteren reed ik weer door het centrum van Leiden om wat nieuwe 'lagen' foto's te maken in winkel- en autoruiten. mijn oog viel op deze orchidee en zonder er bij na te denken pakte ik mijn camera. geen dubbele of driedubbele reflecties, maar wel een mooi plaatje.
thuisgekomen bekeek ik de 'oogst' en ik vond de foto ineens een stuk minder mooi toen ik bedacht dat de orchidee vermoedelijk 'nep' was, ordinaire kitsch raamdecoratie. gek he? zo'n compleet ander gevoel bij hetzelfde beeld.....


hier is een andere foto die ik gisteren in de stad heb gemaakt. terwijl ik hem in Lightroom aan het bewerken was kwam vriend G langs en zei: 'wow, wat een prachtig beeld'..... en even later: 'maar dat zijn toch geen 'echte' benen?'
en inderdaad: dit tafereel vond ik in een etalage. maar door de nonchalant bengelende schoen in het midden denk je in eerste instantie: dit is 'echt'. pas later zie je de geplooide stof op de vloer en de onnatuurlijke bleekheid en gladheid van het rechter damesbeen en dan wordt je hele idee over wat je ziet op zijn kop gezet... ik vind het heel erg leuk om daar mee te 'spelen'.

meer woord dan beeld deze keer, maar dat was gewoon even nodig.

groetjes van helga

Geen opmerkingen:

Een reactie posten