dinsdag 8 januari 2013

Mensen fotograferen.

Hoi Helga en Sonja,

De foto's van jullie beiden zijn zoals altijd zeer het bekijken waard. Ik Heb genoten van deze bijzondere top drie noteringen. Ben blij dat ik niet de enige ben waarbij dit aan stemming onderhevig zou zijn.

Dan de vraag ingeleid door Sonja, voortgezet door jou, Helga, kun je zomaar mensen fotograferen en op je blog zetten.

Mijn bescheiden mening is in dat geval, nee en die vraag beantwoord ik puur, vanuit mijn eigen gevoel.
Mijn rug, armen, benen, schaduw etc. geen probleem, maar absoluut zou ik het niet op prijs stellen, als ik 'herkenbaar' ongevraagd maar eigenlijk ook niet gevraagd ergens op het www zou verschijnen. Voor mij zit er namelijk nog een verschil tussen het mogen maken van een foto voor eigen gebruik en een foto maken voor het www.



Ik vind het ook lastig als ik zelf mensen heb gefotografeerd, die zou ik dus om die zelfde reden ook niet gauw 'herkenbaar' ongevraagd op mijn blog zetten. Wel met een gerust hart en ongevraagd, armen, benen, ruggen, geschminkte mensen, staan daar dan weer mensen omheen, zal ik netjes vragen of ik het mag plaatsen. Met het huidige direct terug zien is dat ook weer makkelijk.
Een foto van een straatbeeld van winkelende mensen telt voor mij niet als een directe foto van een persoon. Een persoonlijke foto, dan kijk ik dus echt naar de voorbeelden zoals in jou top 3 Sonja en de dame in jou top 3 Helga.



Ik heb het geluk dat er ook niet direct mijn interesse ligt, of ligt mijn interesse er niet omdat ik meest te verlegen ben om het te vragen?

1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen. Veel van wat je schrijft is heel herkenbaar.
    Vorig jaar maakte ik een foto van een paar mensen uit mijn Tai Chi-groepje. We oefenden buiten, zonder docent.
    Ik vroeg of ik ze mocht fotograferen, maar ik stond al klaar voor de groep om te knippen. Ze reageerden nauwelijks, waren waarschijnlijk overdonderd.
    Toen heb ik gefotografeerd. Later zag ik dat ze niet vriendelijk keken. Als reactie daarop heb ik de foto's verkleind, zodat ze er tamelijk anoniem op stonden.
    Ik vond dat correct van mezelf, maar het was ook wel een gemiste kans.
    Ik vind het leuk dat dit een gespreksonderwerp is.

    BeantwoordenVerwijderen