zaterdag 15 december 2012

het juiste moment

hoi els,

heb ook bij jouw foto een hele tijd moeten kijken en weet nog steeds niet wat ik zie, haha... is het een roestvrij stalen schaal die op het aanrecht staat? in ieder geval vind ik de foto ontzettend mooi. leuk dat jij er zelf ook op staat!
die compositie met groente en fruit vind ik een prachtig contrast, dat plaatje laat niets te raden over.

een stilleven kun je inderdaad helemaal zelf 'ontwerpen', van de keuze van de voorwerpen tot aan de manier waarop je ze bij elkaar zet. in de vrije natuur moet je altijd maar afwachten wat je tegenkomt. toch kun je ook daar 'composities' maken, door het juiste moment af te wachten of op te zoeken.

van de week zag ik deze reiger roerloos op een overhangende tak boven het water zitten. ik maakte een paar opnamen en zag ineens een verbinding tussen de reiger, de twee eenden die een eindje verderop in het water lagen en de verticale lijnen van de palen. 


ben met mijn camera in de aanslag over de brug heen en weer gaan lopen, net zo lang tot ik de perfecte compositie had gevonden (met de eenden aan weerszijden van de rechterpaal) en heb toen afgedrukt. 


daarna ben ik over de dijk gelopen tot ik recht tegenover de reiger stond. heb het beeld eerst ingekaderd en toen net zo lang gewacht tot hij zijn kop tussen zijn veren stak alvorens af te drukken.

voorbijgangers horen me op dit soort momenten uitbundig 'yes!' roepen :-()

groetjes van helga

1 opmerking:

  1. Dat zijn mooie voorbeelden van samenhang in een compositie.
    Het doet mij denken aan een foto die ik in oktober maakte. Ik keek uit over het water met hier en daar wat eenden. Het was een mooi gezicht, maar ineens zag ik naast de reflecties van de bomen in het water ook de sporen die de eenden trokken. Met elkaar trokken ze een lijnenspel, zonder dat van elkaar te weten.

    BeantwoordenVerwijderen